Monday, January 29, 2007

Materiaal gebruik

Waarom zelf gebouwen e.d maken, als ik ook een bouwpakket kan kopen.
Een bouwpakket heeft volgens mij een aantal nadelen. Het eerste en belangrijkste, de meeste passen niet in mijn idee van hoe het eruit moet zien. Ten tweede geeft het helemaal zelf maken van een gebouw mij veel meer voldoening. Daarnaast kan ik nu bijvoorbeeld bruggen maken in het “natuurlijk” verloop van de baan. Ik hoef de baan en zijn omgeving niet aan te passen aan de brug. Ook is er een kosten plaatje wat behoorlijk kan schelen. Nadeel is wel dat zeker de betere bouwdozen heel erg mooie details hebben, die ik (nog) niet kan maken. Dit soort details zijn hier en daar wel te koop, meeste kans van slagen heb je op een beurs.
En laat wel duidelijk zijn, ik heb ook plastic modellen. Een deel zelfs nog van mijn vader, deze gebouwen, waaronder de oude mijn, zijn al ruim 30 jaar oud maar nog prima te gebruiken.




Het door mij gebruikte materiaal :
mevrouw Trix
voorstellingsvermogen.
triplex
gips
Balsa hout
Vuren en beuken hout
Beits of verf ?
mevrouw Trix

Mevrouw Trix en voorstellingsvermogen zijn de basis.
Zonder mevrouw Trix moet alles opgemeten worden, met mevrouw Trix is een schatting al voldoende. Als ze in de deur opening past of makkelijk door het raam kan kijken zit je eigenlijk al goed.
Zonder een beetje voorstellingsvermogen is het denk ik ook lastig werken. Ik werk zonder vooraf tekeningen te maken. Ik probeer een idee te vormen hoe iets eruit moet gaan zien, bepaal met welke materialen ik ga werken en ga dan rustig aan beginnen.




werken met :

vuren/beukenhout : http://hobby-bobby-nl.blogspot.com/2007/02/werken-met-vuren-en-beuken-hout.html

Balsa hout : http://hobby-bobby-nl.blogspot.com/2007/02/balsa-hout.html













No comments: