Thursday, February 1, 2007

Balsa hout

Werken met balsa hout.
Het werken met balsa hout is voor mijn ideeën minder geschikt. Balsa is zacht hout en daardoor bijvoorbeeld met een dremel prima te bewerken. Het is echter wel een stoffig klusje om al die stenen uit te frezen. Ik begin met alle horizontale lijnen en maak daarna de verticale lijnen. Ik zie graag stenen in een muur of pleisterwerk wat onregelmatig en oud is. Doordat het hout nerven heeft, krijg je bijna geen rechte lijnen, dus wat mij betreft prima.
onbewerkt resultaat

Dan komt echter het nadeel van Balsa naar voren. Zodra je gaat beitsen springen ineens aan alle kanten de houtvezels los. Breng na het beitsen eerst een laklaag aan en ga dan pas schuren. Als je na het beitsen gaat schuren dan raak je je kleuren kwijt.

dubbelspoor tunnel

Ik gebruik het inmiddels alleen voor de tunnelingangen, omdat het in tegenstelling tot gips stootvaster is. Je loopt dus veel minder risico op beschadigingen tijdens het werken aan bijvoorbeeld de bergen, of als je een nieuwe baan gaat maken en "oud" materiaal wilt gebruiken.

scheve toren ( of slechte foto )

No comments: